گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
حماسه حسینی
جلد سوم
تحليل روحيه قاتلين سيد الشهداء



تحليل روحيه اعوان ابن زياد كار آسانی نيست . آيا واقعا اينها به اصول‏
اسلام مؤمن نبودند ؟ و يا به اسلام مؤمن بودند ولی خيال می‏كردند امام حسين‏
طاغی و ياغی است و خارج بر امام وقت است و به حكم اسلام بايد با او
جهاد كرد ؟ همانطوری كه عمر سعد می‏گفت : يا خيل الله اركبی ، و بالجنة
ابشری . و يا آنكه صرفا طمع و حرص بر دنيا بوده و يا صرفا جهالت و
نادانی و عدم تشخيص بوده ؟ ظاهر اينست كه عموم آنها خالی از يك نوع‏
ايمان عاميانه نبوده‏اند يعنی در سر ضمير ، كافر و منكر اسلام يا كافر و
منكر امام حسين نبوده‏اند ، اما رؤسای آنها كرو كور رشوه و مقام بودند
همانطوری كه آن مرد به امام حسين گفت : « اما رؤساؤهم فقد اعظمت رشوتهم‏
و ملئت غرائرهم‏» و اين هم خود يك معمای عجيبی است در روح فرزند آدم كه‏
با عقيده خود مبارزه می‏كند و عملی می‏كند به حكم حرص و آز و دنياپرستی كه‏
با عقيده و ايمان خودش سازگار نيست . مثلا در زمان ما كسانی هستند كه‏
واقعا نماز می‏خوانند و روزه می‏گيرند و يك نوع علاقه‏ای به قرآن دارند و در
عين حال خادم اجانبند و حوادثی نظير حادثه حمله به
مدينه و يا حمله مغول به وجود می‏آورند ، مثل اينكه بين عقيده و عملشان‏
فصل واقع شده و يا به عبارت ديگر تعدد شخصيت پيدا كرده‏اند . و اما
مرؤوسين صرفا تابع روح تقليد و تبعيت كور كورانه از رؤسا بودند .
« ربنا انا اطعنا سادتنا و كبراءنا فاضلونا ». خلاصه اينكه معمای قلوبهم‏
معك و سيوفهم غدا مشهورش عليك در كربلا وجود داشته .
به عقيده عقاد هر دو طرف ، عقيده و ايمان به آخرت داشته‏اند ولی عقيده‏
و ايمان در يك طرف در روحی موجود بوده كريم و بزرگوار ، و در طرف ديگر
در روحی بوده لئيم و پست ، آنها بالطبيعه ايده آليست و صاحب هدف‏
بوده‏اند و اينها بالطبيعه منفعت پرست